Insomni

 

Total sömnlöshet under flera nätter är ovanligt men förekommer vid bl.a. delirium tremens, schizofreni och mani. Vanligare är större eller mindre brist på sömn, hyposomni (prevalens 5-20%, varav 1-5% har kronisk primär insomni). Sömnstörningar ökar med stigande ålder, är vanligare hos kvinnor, är den fjärde vanligaste kontaktorsaken inom primärvården och är den vanligaste orsaken till receptförskrivning.

 

Symptom           

  • Insomningsbesvär,d.v.s. >30 min latens (80% av alla sömnstör., beror ofta på ångest el smärta)
  • Fragmenterad sömn (beror på svår ångest, smärta, psykotiska tillstånd, hjärnskador)
  • Tidigt uppvaknande (beror oftast på depression)

 

Anamnes

  • Sömntimmar per dygn (6-9h är normalt)?
  • Påverkan av vardagen, dagtrötthet?
  • Insomningsbesvär, fragmenterad sömn eller tidigt uppvaknande?
  • Tillfälligt eller kroniskt (eller risk för att bli det).
  • Sömndagbok (se nedan)
  • Sömneffektivitet = (Tot sömntid x 1000) / Tid i sängen = Normalt >85%
  • Primär el sekundär

 

Orsaker till sekundär insomni

  • Yttre faktorer                                  
    • Ljus, ljud, temp, luft, ventilation, lukt, miljöombyte, resor
  • Livsstil                                                
    • Skiftarbete, kaffe, alko, rökning, TV, inaktivitet
  • Situationsstress                              
    • Jet-lag, bekymmer, sjukhusvistelse, livskris
  • Psykiska orsaker                             
    • Anspänning, oro, depression, mani, psykos, konfusion, demens
  • Läkemedel                                        
    • Efedrin, adrenargika, teofyllamin, b2-agonist, tyroxin, Kortison, diuretika, etablockare, SSRI, benzo (rebound), L-dopa
  • Somatiska                                       
    • Smärta, Hyper-/hypotyreos, graviditet, klimakterie, nykturi, inkontinens, törst, hunger, GI-besvär, klåda, restless leg, dyspné, hosta, astma, sömnapné, hjärtklappning, feber, nattliga svettingar, bruxism, patinsonism, narcolepsi.

 

Status                

  • Psyk
  • Neuro

 

Fyslab                

Polysomnograf  (EEG, ögonrörelser, tonus, EKG, andning, sat%) – ffa vid sömnapné

Behandling       

  1. Behandla ev orsak
  2. Icke-farmakologisk behandling
    1. Sömhygien
      • Regelbunden dygnsrytm (samma tider varje dag)
      • Inte för lite – inte för mycket – inte för ofta (max 2 sömnperioder / d)
      • Fysisk aktivitet (men inte för sent på kvällen)
      • Gradvis nedvarvning inför sänggående
      • Lätt kvällsmål men ej kaffe, te el Coca-Cola inom 6 h innan sänggående
      • Försiktig med alkohol
      • Lär dig en avslappningsteknik
      • Sex främjar, sexuell frustration stör, nattsömnen
      • Mörkt sovrum med lagom temperatur
      • Ta bort klockor vid sängen
    2. Stimuluskontroll (mest effektiva icke-farmakologiska metoden, även långsiktigt)
      • Gå till sängs endast vid sömnighet
      • Endast sömn och sex i sängen
      • Om pat inte kan sova måste han stiga upp
      • Stig upp vid samma tidpunkt varje dag
      • Sov inte under dagen
      • OBS: kan ge initial försämring
      • Kräver 5-6 konsultationer med 1-2 v mellanrum
    3. Sömnrestriktion (successiv anpassning av tiden i sängen till sömntiden)
      • Om den beräknade sömnlängden per natt är 5,5h, begränsas sängtiden till 5,5 h
      • Sängtiden justeras sedan beroende på sömneffektivitet.
      • Vid sömneffektivitet >80% ökas sängtiden med 15 min
      • Vid sömneffektivitet <80% minskas sängtiden med 15 min, el ingen förändring
      • Tiden i sängen bör inte understiga 5 h oavsett egentlig sovtid
      • OBS: kan ge initial försämring
      • Kräver 5-6 konsultationer med 1-2 v mellanrum
    4. Ljusbehandling (ges i Norge)
      • Ljusbeh före sänggående gör att man sover längre på morgonen
      • Ljusbeh efter uppvaknande gör att man vaknar tidigare påföljande dag
    5. Sömnmedel
      • Använd bensodiazepiner eller helst zopiklon (Imovane®) alt. zolpidem (Stilnoct®) alt zaleplon (Sonata®) (kortare halveringstid än bensodiazepiner)
      • Ge alltid återbesök för behandlingskontroll
      • Vid missbruk: prometazin (Lergigan® 25-50 mg), propiomazin (Propavan® 25-50 mg)
      • Bör endast ges när sömnhygieniska åtgärden inte fungerar
      • Första förskrivningen begränsas till 4-8 v varefter nedtrappning sker under 1-2 v
      • Lägsta rekommenderade dos till att börja med
      • Vid kroniska besvär omprövas behandlingsindikationen minst en gång / år
      • Melatonin kan ges 12 h efter morgonens första ljusexponering för att normalisera dygnsrytmen

Comments are closed.